mandag den 16. maj 2022

Næstved som graffiti/street art-hovedstad

 

Brasilianske Osgemeos står bag denne gavludsmykning i Næstved, men om jeg vil kalde værket graffiti, ved jeg ikke rigtigt? (foto: naestvedkunstby.com)

»Et mareridt eksempel er Næstved, hvor en by i uoverlagt fortvivlelse har udråbt den stakkels, døende, lille provinsby til at være international graffiti hovedstad... og nu ligner den bare aggressivt, hadefuldt forurenet lort«


Man bør være forsigtig med at offentliggøre uddrag fra private mails, men i dette tilfælde vover jeg så forsøget, da indholdet i forhold til et enkelt emne burde have offentlighedens interesse. 


Det er således billedkunstneren Per Arnoldi, der har gjort mig bekendt med, at Næstved har udnævnt sig selv til "graffitihovedstad". 


Det var jeg faktisk overhovedet ikke klar over, men måske har man i købstaden ikke fundet det ulejligheden værd at formidle byens nye rolle på landsplan? 


Jeg er naturligvis nysgerrig, og vil omgående google Næstved som graffitihovedstad, og dermed blive klogere på fænomenet.