torsdag den 5. maj 2022

Kommende anmeldelser

Lige nu sidder jeg og bearbejder indtrykkene fra en udstilling, jeg besøgte forleden dag, nemlig udstillingen, der på Arne Haugen Sørensen Museum og i Vestjyllands Kunstpavillon markerer Haugen Sørensens 90-års fødselsdag for nylig. 

Jeg er naturligvis i fuld gang med en anmeldelse, som kan læses i en større landsdækkende avis om ikke så længe.

Arne Haugen Sørensen: 'Dyr og damer', 1979, træsnit

Senere i maj aflægger jeg KunstCentret Silkeborg Bad et besøg, og det er der en helt indlysende årsag til. Maleren Anders Moseholm tager temaet "naturen" under behandling i billedlig form, og det synes nærmest selvfølgeligt, at en sådan udstilling under titlen 'Way Out of Me' finder sted netop i Silkeborg, da byen uden beskedenhed har udnævnt sig selv til outdoor-hovedstad

Det føler jeg mig overbevist om, at jeg kan få en del ud af, og jeg ser frem til at besøge udstillingen, der kan ses på Badet i tidsrummet 13. maj-18. september. 

Senere på måneden går turen imidlertid nordpå til Skagen, hvor man på kunstmuseet åbner udstillingen 'Krøyer og Paris - Franske forbindelser og nordiske toner'. 

Denne udstilling sammenfatter den historiske superstjerne P.S. Krøyer med et større antal franske kunstnere fra hans samtid, og her er der al mulig grund til næsten umulige forventninger, når jeg nævner navne som Monet, Bastien-LepageChartranRodin og Millet

Om denne udstilling, der ledsages af et stort forskningsbaseret bogværk, hedder det blandt andet i museets pressemeddelelse: »I udstillingen er det muligt at følge Krøyer i de vigtige år fra 1877, hvor han rejser til Paris som ung kunstner og frem til 1900, hvor hans franske eventyr når sit klimaks«. 

Udstillingen varer faktisk også fra d. 13. maj til d. 18. september.

Claude Monet: 'Tog i sneen/lokomotivet', 1875, olie på lærred (foto: Musée Marmottan Monet, Paris)