søndag den 17. december 2023

2023 - et tilbageblik #4

 




»Det er et vigtigt kapitel i europæisk kunsthistorie, der nu foldes ud på Museum Jorn i Silkeborg«. 

Sådan afsluttede jeg min anmeldelse af den aldeles bjergtagende udstilling ’Det uendelige rum’ værker af med den franske billedkunstner Yves Klein (1928-1964), der fandt sted over sommeren 2023 på Museum Jorn. 

Jeg indledte med at beskrive udstillingen som ”sensationel”, og det holder jeg til enhver tid fast i. 

Yves Klein blev især kendt for at definere farven blå i sin egen version, som i princippet var en variant af ultramarinblå

Jeg tror, at udstillingen ramte noget hos de fleste udstillingsgæster, om ikke andet så bevidstheden om at opleve historien ganske tæt på. 

Det blev årets første udstilling, der fik tildelt seks ud af seks stjerner af Jyllands-Postens anmelder.