tirsdag den 19. december 2023

Forventninger til 2024

 

Anselm Kiefer: ’Ausgiessung’, 1982-86. Olie med blyobjekt og strå 330 x 555 x 55 cm. (foto: Louisiana Museum of Modern Art)

Det er vanskeligt at besidde en logisk forventning til kunstudstillinger til næste år, når toneangivende museumsinstitutioner som f.eks. HEART i Herning og Museum Jorn i Silkeborg ikke har formidlet kommende udstillinger; men det har bl.a. Kunsten i Aalborg, og her vil jeg i hvert fald se en interessant udstilling med den amerikanske fotograf Vivian Maier (1926-2009). 

Hendes fotografier med udgangspunkt i gade- og dokumentarfotografi blev først opdaget efter hendes død, og hun arbejdede primært som barnepige og husholderske i Chicago. 

Ellers finder jeg ikke Kunstens udstillingsprofil for 2024 specielt sindsoprivende. 

Man viser en udstilling med indlån fra samarbejdspartneren Louisiana med værker af de tyske giganter Sigmar Polke (1941-2010), Georg Baselitz (f. 1938) og Anselm Kiefer (f. 1945). 

På programmet er tillige den danske maler John Kørner. 

Jeg må dog tilstå, at jeg ikke har gennemgået de mange udstillingssteders profiler grundigt nok til at erklære 2024 som et kedeligt udstillingsår

Jeg afventer med interesse, hvad der bliver formidlet i den kommende tid.