Det store Asger Jorn-maleri ’Stalingrad – Stedet som ikke er eller modets gale latter’, der måler næsten tre gange fem meter er en væsentlig del af Museum Jorns identitet. Maleriet, som blev påbegyndt i 1957, blev færdiggjort i december 1972.
Jeg har ikke tal på, hvor mange artikler og debatindlæg, der i lokalavisen for Silkeborg og omegn har været om planerne for et nyt Museum Jorn ved Silkeborgs søfront.
Jeg har altid fulgt denne debat lidt på afstand, og ind imellem er jeg da også blevet spurgt om min mening vedrørende de store visioner.
Jeg kan naturligt nok ikke vide noget som helst om en plan, som jeg ikke har den fjerneste idé om, hvordan vil blive levendegjort.
Lokaliteten er der (en nuværende parkeringsplads), men hvornår den forgyldte spade kommer i spil, har jeg ingen anelse om, og derfor har jeg henvendt mig på Museum Jorn i sin nuværende udgave, indviet i 1982, med henblik på at få museets direktør Christian Kortegaard Madsen til at løfte en anelse af sløret for en ny museumsbygning.
Samtalen kom – foruden de store planer – til at dreje sig om museets historie og nuværende rolle i det danske og internationale kunstlandskab.
Det er planen, at reportagen og dermed samtalen mellem Kortegaard Madsen og mig bliver publiceret på webportalen kulturinformation.org inden længe.