fredag den 28. marts 2008

Hukommelse? Ikke her...


Pokker ta' min elendige hukommelse! Eller er det blot alderen der trykker? For 40 år siden kunne jeg huske samtlige medlemmer i alle mulige og umulige pop- og beatgrupper. Og at Elvis Presley blev født den 8. januar 1935 (og således har fødselsdag samme dag som David Bowie) og døde den 16. august 1977 er samtidigt fuldstændig irrationel viden, der blot fylder på dén harddisk, der trods alt stadig roterer oppe i tagetagen.
Anyway... Navnet Tommy Støckel stødte jeg på for nogen tid siden i et meget interessant galleri i Valby. Helene Nyborg Contemporary er ét af de gallerier i hovedstadsområdet, der præsenterer et væsentligt segment af danske, unge billedkunstnere og Støckel er én af dem.
Hvad var det lige navnet sagde mig, da jeg trådte ind i gallerilokalet, der i sin egenskab af nedlagt fabrikslokale rummer en rustik og mondæn karakter på samme tid? Umiddelbart var det blot udstillingen, der animerede mig til at finde mere om denne unge (f. 1972) kunstner, der som så mange andre danske kunstnere har bosat sig i Berlin.
Jeg vil ikke gå i detaljer vedrørende den meget gennemførte ruminstallation, der inkluderede hele galleriet, men blot konstatere at min svage hukommelse forhindrede mig i, at associere til en oplevelse, jeg havde på Second Life for nyligt, hvor samme Støckel havde skabt et ret bemærkelsesværdigt stykke landart, der faktisk fyldte adskillige SIMS.
En masse genstande var spredt ud over et større område og de forskellige koloristiske egenskaber, gav det virtuelle område et underligt surreelt liv, som jeg fandt interessant.Skulle man være blevet interesseret i Støckels udstilling 'Simulation and Decoration' hos Helene Nyborg Contemporary, kan denne ses på galleriet indtil 5. april. Adressen er Carl Jacobsens Vej 16 i Valby. Det er ganske tæt på Ny Ellebjerg St.