torsdag den 13. marts 2008

Nye udsigter


Allerede inden udstillingen ’Store Armbevægelser’ på CopenhART Gallery er afsluttet, får jeg en mail fra galleriet angående en sommerudstilling, der får temaet ”danskhed”. Så går spekulationerne naturligvis på overdreven nationalisme og kolonihaveidyl (jeg har selv været medejer af en kolonihave i tidernes morgen – og det er ikke nødvendigvis ren idyl at stå og høre på naboernes mere eller mindre reaktionære og småracistiske udtalelser). Her er det jo klart kunstnerens opgave at gradbøje fænomenet, så det bliver acceptabelt og sætter fokus på de – trods alt – positive sider, dette lille, kolde land besidder. Ikke et ord om Muhammed og diverse kanons. Grundtvig og PH kan man ligeledes glemme alt om… Og H.C. Andersen!

Under alle omstændigheder melder jeg mig under fanerne og arbejder mig frem til et udtryk, der både tilgodeser temaet samt mit eget billedlige vokabularium. Mere om dét senere!