mandag den 2. januar 2017

Historien om 200 års kunst i Aarhus

"Ofte tager Lars Morell spændende afstikkere mellem beretningerne om kunstnergrupperinger og portrætter af udøverne. Det sker med karakteristikker af byen i forskellige epoker og belysninger"

Byen, der er tale om i citatet herover, er Aarhus, og det stammer fra min gode kollega Lars Ole Knippels anmeldelse i Jyllands-Posten af Lars Morells bog '200 års kunst i Aarhus', der udkom for nyligt på Aarhus Universitetsforlag. 

Bogen beskriver - som det fremgår af titlen - kunstmiljøet i Jyllands største by, som det har udviklet sig gennem årene. 

Jeg har haft mulighed for sporadisk at bladre bogværket igennem, og der er tale om en ganske omfattende og grundig beskrivelse af Aarhus og byens sammensatte kunstmiljø. 

Morell besidder en stor sympati for Ovataci Museet og de kunstnere, der har deres afsæt i dette miljø, og det er såmænd fint nok. 

Desværre afslørede min hurtige gennemgang af bogen dog et par fejlagtige navnebeskrivelser. Kunsthåndværkeren Sanne Ransby bliver således til "Rendsby" og den københavnske Clausens Kunsthandel bliver til "Galleri Clausen". 

Jeg kan frygte, at der dukker flere af den slags småfejl op, når jeg får mulighed for at læse bogen lidt mere grundigt. 

På trods af disse kritikpunkter giver Knippel seks stjerner til udgivelsen. Blandt andet skriver han, at "Lars Morell ejer obducentens skarpe blik, når han dissekerer sit omfattende materiale, og besidder tillige detektivens tålmodighed, når han opsporer såvel glemte kilder som gemte fodnoter".