søndag den 28. maj 2017

Den korte vej mellem hjerte og tastatur

Katherina Grosses transformation af naturen ved Mindeparken i Aarhus, som har sat sindene i kog i Smilets By (foto: Erlend Høyersten, ARoS)

"Jeg synes, det er forkasteligt! Jeg synes, det er grimt, og jeg synes, det er hjerteløst!"
Tine Høisgaard Jørgensen i et interview på TV2 Østjylland

"Jeg tror, det måske er et stykke kunst, der får dig til at tænke over dit forhold til naturen og forgiftningen af den på en bestemt måde? Jeg tror, det udløser alle disse følelser, fordi det tvinger dig til at gentænke dit forhold til naturen - eller hvad du kalder natur!"
Den tyske billedkunstner Katherina Grosse i et interview på TV2 Østjylland

Når rindalisterne trækker miljøkortet, går det ikke stille af. Det er i sig selv bemærkelsesværdigt, at kunstskeptikere tager hensyn til miljøet, hvilket jeg faktisk ikke kan huske, tidligere er forekommet. 

Den aktuelle årsag skal findes i et værk, som den tyske kunstner Katherina Grosse har udviklet til udstillingen 'The Garden', som kan ses fra den 3. juni i området omkring Aarhus Bugt og Mindeparken i Smilets By. 

Hun har bemalet en del af landskabet, hvilket er faldet flere for brystet. Faktisk har dette udløst en sand shitstorm mod kunstmuseet ARoS' Facebook-profil, da ARoS er hovedarrangøren af 'The Garden'. 

I et direkte interview på TV2 udtaler ARoS' direktør Erlend Høyersten imidlertid, at "det har vakt virkeligt mange følelser det her projekt, og jeg synes, det er interessant, at det har vakt disse følelser, men så er der fremsat nogle påstande, som er totalt fejlagtige - blandt andet at akryl er giftigt. Vi vil ikke bruge giftstoffer eller materialer, som skader naturen som sådan. Vi kan skrælle det væk og sørge for, at naturen kommer tilbage. Naturen vil være renere, når vi er færdige". 

Om denne udtalelse er tilstrækkelig til at formilde de - pludseligt - ihærdige naturbeskyttere, er nok tvivlsomt; men Høyersten tilføjer således også, at "der er lidt kort vej mellem hjerte og tastatur. Man kommer med mærkelige og fejlagtige påstande uden at tjekke, hvad det er, vi gør". 

Denne manglende viden besidder formanden for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune tilsyneladende også. Socialdemokraten Ango Winther har ladet sig rive med af folkestemningen, og vil omgående stikke en kæp i hjulet i forhold til Grosses værk. 

Det hører naturligvis med til historien, at ARoS har indhentet de nødvendige tilladelser til at gennemføre projektet, så mon ikke hr. Winther kommer til at sluge sine udtalelser igen? 

Der er pressemøde på 'The Garden' torsdag d. 1. juni - og jeg er naturligvis til stede.