lørdag den 27. maj 2017

The Garden version 2.0 og 3.0

Her får udtrykket "at male byen rød" en ny mening i forbindelse med udstillingerne 'The Garden' i Aarhus (foto: Tina Sørensen)

I skrivende stund har Danmark oplevet årets hidtil varmeste dag. På parcellen i Silkeborg har temperaturerne ligget og ulmet omkring de 25 grader. 

Det er naturligvis rart, når sommeren indfinder sig her ved udgangen af maj måned, og jeg har faktisk tilbragt en hel dag ved stranden Ballehage ved Aarhus, og årsagen til, at jeg nævner dette, er at jeg på min vej ud til strandområdet har oplevet helt nye og alternative projekter se dagens lys. 

Dette er forankret i, at kunstbegivenhederne 'The Garden - The Present' og 'The Garden The Future' åbner for offentligheden lørdag d. 3. juni. Udstillingerne kan ses i Aarhus' byrum samt i området fra Tangkrogen til Ballehage Strand. 

Hvis det giver læserne af denne hjemmeside associationer til udstillingen 'Sculpture by the Sea', som fandt sted indtil for to år siden ved strækningen ved Aarhus Bugt, er det måske ikke så mærkeligt; men der er altså tale om et helt nytænkt projekt, som er planlagt som en triennale, der kunne have til hensigt at tilføje Aarhus som et center for samtidskunst i Europa - også i tiden efter Kulturhovedstad 2017. 

Foreløbig arbejdes der på livet løs med at forvandle by- og landskab til temporære kunstinstallationer. 

Der er pressemøde på begivenheden torsdag d. 1. juni, og jeg har tilmeldt mig. Så meget mere om denne omfattende udstilling, der kan ses frem til d. 30. juli, når jeg med mine egne øjne har oplevet den.