lørdag den 3. marts 2018

At obducere kroppen med pensel og farve


Henriette Hellstern: 'Indre Atlas IV og X', 2018. (pressefotos)

"Mine tentakler er altid ude, og mit ekspressive følsomme jeg rammes af dagligdagens grusomheder og uretfærdigheder, men også af håbet. Hvis mine værker og min person, min historie og erfaringer kan gøre verden til et mere spændende sted - et bedre sted, er mit mål nået". 

Det kan synes ganske ambitiøst, når en kunstner i kraft af sin tilstedeværelse og sit værk udtaler en intention om at gøre verden til et bedre sted. 

Der er såmænd intet i vejen med at sætte overliggeren højt i forhold til det daglige arbejde med - i Henriette Hellsterns tilfælde - det ekspressive maleri. 

Det betydningsbærende i Hellsterns værk er da også farven, som kan virke symbolsk ublandet på lærredsfladerne og dermed give et udtryk af stor intensitet. 

Hendes seneste udstilling har titlen 'Indre Atlas', og den finder sted i tidsrummet 11. marts- 15. april 2015 i Galleri NB i Viborg. "Atlas" er i det aktuelle tilfælde ikke en bog med landkort, man kan navigere efter; men en lille nakkehvirvel, som er en detalje i den menneskelige krop - og her fungerer Hellstern i rollen som visuel obduceringskirurg - blot med farver og pensler som værktøj.