tirsdag den 13. marts 2018

Kentridge til Aalborg


For næsten seks år siden fandt jeg efter lang tids søgen omsider et kunstværk, som jeg fandt lidt mere interessant end gennemsnittet i forbindelse med dOCUMENTA (13) i Kassel. 

I et fjernt hjørne af udstillingsområdet var udstillet videoværket 'The Refusal of Time' af den sydafrikanske videokunstner William Kentridge. 

På flere skærme kunne man opleve et teatralsk scenarie, som refererer til både apartheit og stumfilmkomedier i et helt fabelagtigt forløb. 

Jeg har set værket i andre opsætninger senere - blandt andet på Martin-Gropius-Bau i Berlin i forbindelse med en stor Kentridge-udstilling i 2016. 

Værket ejes af kunstmuseet Louisiana, og det kan i forbindelse med et udlån til Kunsten i Aalborg, ses her i tidsrummet fra d. 21. marts til d. 19. august. 

Jeg optog lidt video i forbindelse med udstillingen på dOKUMENTA - indtil jeg blev afbrudt af en kustode, og uddrag kan ses herover.