fredag den 11. marts 2022

Maleriet fra skitse og erindring til olie på lærred

 


Den seneste tids malerier er resultatet af en massiv udarbejdelse af skitser og tegninger, når jeg om sommeren har nydt timers ophold ved en strand, som jeg ynder at være på i sommerperioden. 

Enhver ved, at sommeren i Danmark er kort, så det drejer sig om at få nogle streger nedfældet i skitsebøgerne, men når jeg efterfølgende bruger tegningerne på værkstedet med henblik på viderebearbejdelse, sampler jeg materialet ind i nye scenarier, som er direkte foranlediget af, hvad hukommelsen byder ind med samt i enkelte tilfælde fotografier af den mennesketomme strand. 

På værkstedet implementerer jeg så figurerne, og disse behøver ikke nødvendigvis at optræde, som de gjorde, da jeg tegnede dem - og heller ikke på samme sted. 

På den måde, kan man sige, skaber jeg mine egne miljøer i forlængelse af de eksisterende. 

Min overordnede hensigt er at genskabe de stemninger, som jeg har oplevet i løbet af sommeren - og det kan man kalde et banalt forsæt; men det er der ikke så meget at gøre ved.