torsdag den 15. september 2022

Fremtiden i kunsten er tilsyneladende ekskluderende

 

'Museum for Fremtiden': Helene Nymann: Ode to Creode, Ode to Creode X og Ode to Creode Y', 2022. Video og skulpturinstallation (foto: Emilia Therese)

Jeg vil da gerne erkende, at de sidste mange års udstillingsvirksomhed i Kunsthal Aarhus (tidligere Århus Kunstbygning) har været ret komplicerede at opleve, med mindre man har en magistergrad i filosofi eller lignende. 

Nu rammer institutionen dog loftet over, hvad man kan gøre for at ekskludere et publikum, der uforvarende møder op med henblik på at opleve en kunstudstilling. 

Det er muligt - eller rettere sikkert - at jeg ikke havde gjort mit hjemmearbejde grundigt nok, da jeg ville se udstillingen 'Museum for Fremtiden', men jeg blev mødt af et dystert projekt, hvor udstillingslokalerne er afspærret med nogle bånd og snore. 

Min tålmodighed var ellers stor, men da der ikke var nogle til stede, der kunne give mig en forklaring på, hvad der er meningen med dette projekt, valgte jeg at resignere og blot forlade kunstbygningen. 

Sorry to say; men hvis dette er fremtidens museum, så føler jeg mig faktisk ekskluderet fra institutionerne. 

Jeg er dog alligevel ganske sikker på, at langt de fleste kunstmuseer og kunsthaller også i fremtiden vil byde publikum velkommen indenfor.