fredag den 12. oktober 2007

Kunst fra det ydre rum



Om ikke andet, så var det i al fald underholdende at være til pressemøde på Mariko Mori’s store udstilling på ARoS. Kunstneren, som står bag udstillingen ’Oneness’, blev af museumsdirektør Jens Erik Sørensen betegnet som ”superstar”. JES plejer som bekendt ikke at være bange for den slags benævnelser, så dét er der vel ikke noget overraskende i? Mere overrumplende var kunstnerens store, tekniske istallation Wave UFO, som jeg prøvede. Jeg blev forsynet med elektroder på panden og efter at jeg var kommet ind i det imponerende ruskib, blev jeg placeret i liggende stilling og elektroderme blev connected. Derefter kunne jeg følge min sindstilstand på loftet i et grafisk forløb, som jeg må indrømme, at jeg ikke helt fandt mening med. F.eks. ringede min mobiltelefon under det syv minutter lange forløb, og dette forholdsvist sindsoprivende indslag gjorde ikke de store udslag i elektronikken. Jeg skulle dog angiveligt befinde mig i en afslappet og meditativ tilstand.

På billedet herover ses Mariko Mori foran den store installation; men associationer, der bringer væsner fra det ydre rum frem i bevidstheden, kommer til udtryk i de løjerlige figurer, som kunstanmelderen Trine Ross på det andet billede giver en kærlig krammer. Så begynder øjnene at lyse. Kom ikke og sig at sådan nogle aliens er totalt ufølsomme.