torsdag den 15. maj 2008

Rauschenberg


I 2003 var jeg i sensommeren på besøg i det smukke Sophienholm - ved bredden af Bagsværd Sø. Årsagen til dette besøg var en udstilling, der præsenterede en samling af international kunst, tilhørende Niels Rokkedal.
Der sker jo ofte dét, når man vandrer rundt på en sådan udstilling, at ét værk næsten går i kroppen på én. Det skete også i det aktuelle tilfælde.
Jeg var naturligvis i forvejen bekendt med Robert Rauschenbergs værker, som jeg havde set adskillige steder på mine ture rundt i Europas store kunstsamlinger. Men dette maleri/mixed media var helt ekseptionelt i komposition og farve. Det fungerede i samme moment stramt og henkastet. Disse kvaliteter - doseret i de rigtige proportioner - kendetegner adskillige store kunstværker i historien.
Senere havde jeg mulighed for at komme helt tæt på Robert Rauschenbergs værker i forbindelse med en stor udstilling på ARoS Århus Kunstmuseum. Desværre kom jeg ved den lejlighed ikke tæt på kunstneren, der grundet et slagtilfælde nogle år i forvejen, ikke var i stand til at foretage den store rejse fra Miami til Århus - hvor gerne han efter sigende ville.
Robert Rauschenberg blev født i 1925 og er nu død. Rauschenberg blev ofte katagoriseret som pop-kunstner; men hans omfattende oevre giver et langt mere nuanceret billede af en kunstner, der på mange måder skabte et bindeled mellem den abstrakte ekspressionisme, som var fremherskende i USA i 50'erne og - netop - poppen, som slog voldsomt igennem i 60'erne.
De to billeder, der er gengivet, var at finde på udstillingen 'On and off the Wall' på ARoS i 2006.