torsdag den 8. november 2018

Laugesen i rette med kunstanmeldere

Installationsfoto fra 'Julian Schnabel - Aktion Painting' (foto: Anders Sune Berg)

"Det ene hjerte i Politiken betyder ikke andet end, at anmelderen ikke har fundet andre hjerter på udstillingen end sit eget. Det gør nok ikke Julian Schnabel så meget. Han klasker med klude og hopper, han sjasker og sprøjter. Man må nok forestille sig, at det er en glad mand, der gør det. At malerierne er en glad mands værk"


Jeg lovede for nyligt, at jeg ikke på denne blog ville beskæftige mig mere med ARoS-udstillingen 'Julian Schnabel - Aktion Paiting'. 

Nu har forfatteren Peter Laugesen imidlertid anmeldt udstillingen i dagbladet Information, og helt usædvanligt går Laugesen i rette - ikke så meget med udstillingen, som han tilsyneladende finder helt fantastisk - men med de anmeldere, som har tilladt sig en kritisk attitude i forhold til Schnabels opblæste smøreri. 

Politikens anmelder er ikke den eneste, der får en opsang. Det samme gives til anmelderne i større internationale aviser. Franske Le Mondes anmelder får således én over nakken af den kloge mand fra Brabrand. 

Til gengæld går Jyllands-Postens anmelder fri af Laugesens kritik af anmeldere, hvilket er underligt, da det blandt andet hedder i hans kritik, at "det er blevet fulgt op af provinsiel hån fra de lokale sprøjter". 

Her hentyder Laugesen sandsynligvis til Århus Stiftstidende, der umiddelbart efter, de første anmeldelser forelå, gav et kvalificeret overblik over de på daværende tidspunkt kritikpunkter i forhold til Schnabel-udstillingen

Det er altid nemt og bekvemt at vente, når man anmelder en kunstudstilling. Dermed har man mulighed for at referere til de øvrige i anmelderkorpset, man kunne være enig eller uenig med. 

Peter Laugesen har dog én fornuftig pointe, når han antyder, at ARoS ikke placerer de dårlige anmeldelser på den væg i receptionen, hvor den slags ellers bliver anbragt. "Det er en alvorlig fejl", hedder det i anmeldelsen. 

Måske skal denne disposition ses i forhold til, at man fra museet har indset, at netop denne udstilling ikke er så god, som Peter Laugesen tilsyneladende mener?