lørdag den 3. november 2018

Kristian Touborg - nu med titel





Der var flere ting, jeg blev klogere på, da jeg besøgte Kristian Touborgs udstilling ved ferniseringen hos Galleri Jacob Bjørn forleden dag. 

For det første har udstillingen en titel 'Blood Moon Echoes' og titlen refererer til sommerens måneformørkelse - også kaldet "blodmåne", og for det andet blev jeg bekendtgjort med kunstnerens arbejdsmetode, som har udviklet sig fra et traditionsbåret og stærkt pastost maleri til et udtryk, der nu har skiftende stoflige emner, der optræder på billedfladerne, som findes inden for de af kunstneren fremstillede blindrammer. 

Ganske vist rummer Touborgs værker mindelser om værker af Tal R, men i tilfældet Touborg er der ikke tale om rendyrket epigoneri, hvor kunstneren fanger udtrykket fra en anden kunstner og bruger det helt kritikløst. 

Ved åbningen fortalte Touborg mig dog, at han er bevidst om Tal Rs arbejdsmetoder, der inkluderer harelim og farvepigment, da han tidligere har fungeret som assistent for Tal R. 

Udstillingen, som er anbefalelsesværdig, kan ses hos Galleri Jacob Bjørn i Aarhus frem til d. 15. december. 

Jeg arbejder på en anmeldelse, som kan læses i et større landsdækkende dagblad ganske snart.