tirsdag den 6. november 2018

Kunst jeg tænder på - kun for medlemmer

Søren Hjort Nielsen: 'Landskab ved Jokum Aagaards gård', 1946. Koldnålsradering (foto fra bogen 'Søren Hjort Nielsen - Det grafiske værk')

Hvis man skal opleve min performance i rækken af foredrag med titlen 'Kunst jeg tænder på' på Museum Jorn i Silkeborg, gør man klogest i - hvis man ikke er medlem i forvejen - at melde sig ind i Museum Jorns museumsforening. 

Her skal årsagen findes i, at arrangementet udelukkende er for foreningens medlemmer, der til gengæld har fri entré. 

Jeg kan godt her røbe lidt af, hvad forestillingen kommer til at bestå af: Jeg vil tale om grafik, og her bliver vægten lagt på metoden inden for grafikken, som går under betegnelsen dybtryk eller måske mere populært, radering. 

Jeg vil med udgangspunkt i nogle eksempler fra museets kolossale samling af grafiske arbejder forklare, hvad radering som teknik drejer sig om - og der er, som jeg netop har antydet, rigeligt at vælge ud fra. 

Således har Museum Jorn en komplet samling af Per Kirkebys raderinger, hvilket man viste på en omfattende udstilling for et par år siden, hvor hele museet blev tømt, og værkerne erstattet af de mange Kirkeby-raderinger. 

Det blev lidt voldsomt for enkelte anmeldere - blot ikke mig, som gav denne imponerende udstilling seks stjerner i Jyllands-Posten. 

Mit bud på 'Kunst jeg tænder på' finder sted på museet torsdag d. 22. november kl. 17.