lørdag den 16. januar 2021

Prioriteringer nødvendige pga. Corona

I Viborg Kunsthal skulle man for tiden kunne se Julie Boserups udstilling 'Transformer' og Maria og Natalia Petschatnikovs udstilling 'Fragile; men som bekendt lukke kunsthallen for publikum dagen efter, at udstillingen kulle åbne. Derfor sidder jeg med en halv anmeldelse af de to udstillinger, og jeg ved ikke i skrivende stund, om den bliver færdiggjort. Til gengæld kan man se billeder fra Boserups udstilling HER> og søstrene Petschatnikovs udstilling HER>. Billedet herover er en gengivelse af en collage af Julie Boserup.  

Normalt prioriterer jeg de kunstudstillinger, som jeg mener, jeg bør anmelde i avisen ud fra et geografisk og alsidighedsprincipielt grundlag i harmoni med et kunstfagligt aspekt, naturligvis. 

Nu er der imidlertid kommet en helt anden problematik på banen, som gør min ageren som anmelder en anelse mere uforudsigelig end sædvanligt. 

Corona har tvunget mig til at prioritere på en anden og mere uhensigtsmæssig måde, og enhver ved jo, at den aktuelle nedlukning af Danmark også har ramt udstillingsinstitutionerne. 

På den konto har jeg desværre været nødsaget til at lade nogle anmeldelser udgå, og i et enkelt tilfælde sidder jeg faktisk med en halv anmeldelse, som jeg endnu ikke ved, om bliver fuldbyrdet, da hverken jeg eller andre ved, om museer og kunsthaller kan genåbne inden for en overskuelig tid. 

Dette har tillige påvirket mine planer i forhold til en udstilling i Kunsthal Nord i Aalborg, hvor Anna Borgmans udstilling 'Skønnede reserver' skulle have fundet sted nu. 

Man kan imidlertid se en videosekvens, hvor Borgman fortæller om udstillingens formål og indhold HER>