torsdag den 20. maj 2021

Ingvar Cronhammar - udvalgte citater

For nyligt kunne jeg her på siden videregive den triste nyhed, at billedhuggeren Ingvar Cronhammar døde om morgenen d. 20. maj. Jeg kan stadig ikke helt forstå det; men jeg har dog haft åndsnærværelse nok til at samle nogle citater af den i flere betydninger store kunstner:

»Jeg har også designet en masse bænke, og jeg synes, det er en behagelig og sval tanke, at folk hviler deres legemer på dem rundtomkring. Det kan jeg godt lide. Sådan en lille hvileplads. Og uden dybdeanalyse, for det er jeg ikke i stand til at gøre på noget som helst, så er det det samme, jeg gør på alle mine ting. Jeg vil gerne lave en helle væk fra al den forpulede højhastighed, vi har her i verden«

Citat fra Emil Bergløvs nekrolog i dagbladet Politiken.


Ingvar Cronhammar: Parkbænk, 2011


»Jeg er fucking krakilsk! Jeg er sateme så krakilsk, du tror, det er løgn... Første gang, jeg så noget af det i funktion, blev jeg rimelig træt af det. Jeg synes ikke, det svarede til min forventning; men da vi så endelig kom dertil, hvor vi startede søjlen op, da kom jeg til at græde lidt«

Citat fra Louisiana Channels reportage i forbindelse med installationen 'H' i Cisternerne i København i 2015.


Installationsfoto fra 'H' i Cisternerne i København i 2015


»Man skal ikke slå en større bager ned, end man kan bolle«

Fra et interview med politikeren Johs Poulsen, kulturudvalgsformand i Herning Kommune.

 

»Jeg har det virkelig skidt med at blive ældre. Jeg kan mærke døden komme tættere på. Helt bogstaveligt...«

Citat fra interview med Jamilla Sophie Alvi i Politiken for nyligt.


»Tænk, hvis jeg bare tilnærmelsesvist skulle forsøge at opnå kendskab til de mange forskellige materialer, jeg har arbejdet med, det ville være fuldstændigt umuligt! For mig er det en fornøjelse at arbejde sammen med solide og dygtige håndværkere« 

Citat fra en artikel af Claus Grymer bragt i Kristeligt Dagblad i 2012

 

»