onsdag den 23. juni 2021

ARoS - hvad foregår der bag de røde mure?

 

ARoS Aarhus Kunstmuseum med vartegnet 'Your Rainbow Panorama' på toppen


Siden kunstmuseet ARoS åbnede i april 2004, har jeg været en hyppig gæst på museet. 

Faktisk var jeg til stede ved det allerførste pressemøde dengang, og jeg var også inviteret til at overvære, da man borede det første hul, som skulle symbolisere starten på opførelsen af installationen 'Your Rainbow Panorama' på museets tag. 

Olafur Eliassons fantastiske værk satte for ti år siden prikken over i'et på museet i en ren arkitektonisk forstand. Faktisk tror jeg, at mange så bygningen som lidt kedelig, inden regnbuen var på plads. 

Naturligvis var jeg også til stede, da installationen blev indviet - eller rettere sagt: Jeg var der, da man viste værket for pressen, og sådan har jeg deltaget i bunker af pressemøder på ARoS, når man har lavet skiftende udstillinger på stedet. 

Jeg vil sandsynligvis også være der, når man afslører museets næste store satsning 'The Next Level', som er et arkitektonisk og kunstnerisk projekt udtænkt af den amerikanske konceptkunstner James Turell, der vil skabe en ny dimension til museumsbygningen og Eliassons regnbue. 

I den senere tid er det imidlertid helt andre begivenheder, som har placeret ARoS i avisernes spalter. 

En stor undersøgelse, som foretages af en ekstern virksomhed skal klarlægge museets arbejdsforhold - herunder en undersøgelse af potentielle krænkelser, som er foregået på museet ifølge en anonym kilde. 

Museets bestyrelsesformand Carsten Fode er foreløbig den eneste, der udtaler sig om sagen, som er lidt svær at gennemskue, men han begrænser dog sine udtalelser til sådan noget som »Det er en personalesag, og jeg kan ikke gå ind og diskutere indholdet i klagen eller bekræfte eller afkræfte hvilken person, der er tale om. Jeg hverken kan eller må diskutere indholdet af en konkret klage over en konkret person«. 

Udtalelsen er fremsat i forbindelse med en reportage i Jyllands-Posten og her er Aarhus Kommunes kulturrådmand Rabih Azad-Ahmad (R) noget mere klar i spyttet: »Der er kommunale penge i ARoS, og derfor kræver vi, at der bliver handlet. Hvis undersøgelsen viser, at der er problemer, er det min klare forventning, at bestyrelsen professionelt håndterer problemet, og at der sættes hårdt ind, uanset om det er i de nederste eller det øverste lag i organisationen. Også hvis det betyder, at der skal siges farvel til nogen. Alle har et ansvar, og jo højere man er i organisationen, jo større er ansvaret«

Sagen har været belyst - først i Jyllands-Posten og siden i Politiken og i Århus Stiftstidende. Carsten Fode forventer ikke, at der foreligger en afklaring før efter sommerferien.