mandag den 14. juni 2021

Smålig censur i Herning

 

Jeg lover naturligvis senere at vise et billede af Michelangelo Pistolettos værk i sin ucensurerede version


Jeg har netop afsendt en anmeldelse af kunstbiennalen 'Socle du Monde', der finder sted i Herning og omegn. 

Det fysiske udgangspunkt er dog kunstmuseet HEART, og her kan man finde et værk, som er udlånt af museet Kunsten i Aalborg. 

Motivet er en nøgen kvinde, der tækkeligt og med samlede ben ligger og slænger sig, mens hun ryger på en pibe. 

Værket er udført af den italienske konceptkunstner Michelangelo Pistoletto (f. 1933) i 1973. 

Man har efterfølgende valgt i formidlingen af udstillingen at bruge Pistolettos værk som illustration. Således har det været anbragt på forskellige offentlige lokaliteter i Herning og som stort banner på museets facade. 

Men den går ikke! »Vi befinder os i Bibelbæltet«, udtalte HEARTs direktør til mig, da jeg udbad mig en forklaring på, at gengivelsen på museets væg var blevet påhæftet nogle logoer på strategiske steder på den afbillede kvindes krop. 

Lort på dåse er legitimt i uldjydernes hovedstad, men en nøgen kvinde? Det går naturligvis ikke! 

'Socle du Monde' med undertitlen 'welcome back my friends to the show that never ends' varer frem til d. 31. oktober.