onsdag den 9. juni 2021

Høst-fest hos Bruun Rasmussen

 

Oluf Høst: 'Sankt Hans nat', 1953. Olie på lærred. 97 x 163 cm. (foto: Bruun Rasmussens Kunstauktioner)


Jeg er ikke helt klar over, om 1.550.000 kr. er den højeste pris, der på en auktion er blevet betalt for et Oluf Høst-maleri, men hammeren faldt i hvert fald ved det beløb, da et maleri af Høst mod en vurdering på 500.000-600.000 var på auktion hos Bruun Rasmussen for nyligt. 

Jeg har altid et ekstra fokus på de modernistiske kunstværker, når de bliver udbudt til salg og det samme har jeg på samtidskunsten. 

Men jeg kunne da registrere, at publikum i salen på Bredgade i København brød ud i spontane klapsalver, da Høst-maleriet fik sit hammerslag. 

Et interessant træsnit af Asger Jorn gik også langt over vurderingen. Her er der tale om et værk, som Jorn spontant forarbejdede i spisebordet hos kunstnerens trykker i Paris i 1967. Vurderingen lød på 15.000-20.000 kroner, men prisen endte på hele 64.000 kr. 

Ellers er der solide priser til kunstnere som Preben Hornung, Jørgen Haugen Sørensen, Mogens Andersen og Kurt Trampedach. 

Der er naturligvis altid værker, som ikke kan sælges, men sådan er det altid. Her er det i hvert fald påfaldende, at Michael Kvium måske har fundet sin grænse? 

Det ved jeg ikke; men det er vel heller ikke så interessant?