onsdag den 27. oktober 2021

Rebecca Matthews ny direktør på ARoS

 

Rebecca Matthews (pressefoto: ARoS)

»Jeg har sagt ja til en enestående mulighed for at stå i spidsen for et af Danmarks mest markante kulturflagskibe. ARoS er ikke kun kendt i Danmark men også i udlandet, og jeg glæder mig meget til at bruge mine erfaringer og kompetencer til at udvikle museet yderligere«


Blandt andet sådan udtaler kunstmuseet ARoS' kommende direktør Rebecca Matthews i pressemeddelelsen i forbindelse med offentliggørelsen af hendes tiltrædelse, som finder sted ved årsskiftet. 


I pressemeddelelsen fremhæves valget af Matthews begrundet i hendes ledelseserfaring i kulturbranchen samt en gedigen kunstfaglig baggrund. Hun har således en Master i kunsthistorie fra London University med speciale i tysk ekspressionisme. 


Derudover besidder hun en bred vifte af erfaringer inden for kulturlivet, og her er hun nok mest kendt som administrerende direktør for Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017. 


Siden maj 2021 har hun fungeret som direktør for Glasmuseet i Ebeltoft, som nu endnu en gang skal ud og finde en ny leder. 


Ved pressemødet, hvor Rebecca Matthews blev præsenteret på ARoS, fremhævede museets bestyrelsesformand Carsten Fode, at ARoS i dag rent kommercielt prioriterer café, shop og restaurant på samme niveau som udstillinger, forskning og formidling. 


Personligt havde jeg nok gerne set en person, der havde en større kunstfaglig ballast at byde ind med, end hvad jeg oplever hos Matthews, og i det perspektiv følte jeg nok offentliggørelsen af Matthews som lidt af et antiklimaks; men jeg er trods alt fuld af fortrøstning i kraft af, at jeg er sikker på at museets kuratorer og inspektører har så meget indflydelse på museets kunstneriske profil, at den del af driften er i sikre hænder. 


Jeg kan dog frygte lidt, at udstillingsprofilen i fremtiden bliver forankret langt højere i akademisk samtidskunst og dermed giver museet en profil, der minder om en kunsthal. 


Det sker forhåbentlig ikke, men hvad museet har at byde på inden for det næste år, kan man selvfølgelig ikke vide noget som helst om, da ARoS med vanlig sans for drama sikkert også i år vælger at offentliggøre programmet langt hen i december måned.