søndag den 7. november 2021

"Egoistisk" kunstner afholder artist talk

 

Installationsviews fra udstillingen 'Moments of Joy hidden in Plain Sight' med værker af Astrid Marie Christiansen (fotos: Jacob Friis-Holm Nielsen)


»Men hvis jeg skal være helt ærlig, er jeg ikke specielt interesseret i, hvad beskueren får ud af det. Det er vitterlig for min egen skyld, at jeg maler. Og faktisk følte jeg først, min kunstbegyndte at fungere, da jeg erkendte, at mit projekt var totalt egoistisk. Men altså jeg elsker det da, når andre kan lide min kunst; det er bare ikke derfor, jeg laver den«


Udsagnet er fremsat af maleren Astrid Marie Christiansen i forbindelse med en udstilling, man for tiden kan se hos Galleri Lene Bilgrav i Aarhus. 


Det er nok ikke så usædvanligt, at kunstnere dybest set producerer kunst i deres eget billede, og udgangspunktet er i hvert fald plausibelt. 


Astrid Marie Christiansen har gennem de senere år udviklet sin egen version af det abstrakt-geometriske maleri, og i skrivende stund er jeg faktisk i tvivl om, hvorvidt dette er den rette betegnelse for hendes værker, men det håber jeg at blive klogere på, når kunstneren afholder artist talk i galleriet i Vestergade i Aarhus dagen inden udstillingen slutter d. 13. november. 


Det sker således d. 12. i tidsrummet kl. 16-18.