onsdag den 28. december 2022

Forventninger til 2023

 

Cindy ShermanUntitled, 2021. Gobelin. 285 x 214 cm. (foto: Robert Wedemeyer)

Det er svært at spå - især om fremtiden! Sådan er det og sådan vil det altid være; men i skrivende stund sidder jeg faktisk og prøver at skabe et overblik over, hvilke kunstudstillinger, som finder sted her i Jylland og som jeg bør beskæftige mig med som kunstanmelder. 

Jeg kan lige så godt sige det, som det er: Der er en del, og jeg må endnu en gang foretage disse - i nogles øjne - uretfærdige valg, som placerer nogle udstillinger på sidesporet og andre i fokus og dermed i avisens spalter. 

For nylig var jeg inviteret til en præsentation af kunstmuseet ARoS' program for 2023, og det må siges at være imponerende, kan jeg sige allerede nu. 

Til en indledning kommer det til at omhandle den amerikanske fotograf Cindy Sherman, som udfordrer et helt nyt medie for kunstneren, og det handler om gobelinkunst i konvergens med det iscenesatte fotografi. 

Udstillingen åbner til februar, men allerede i januar måned åbner en udstilling, som er under disponering på Trapholt i Kolding med den danske maler Malene Landgreen. Her arbejder man den konkrete kunst ind i en rumlig ramme. 

I Viborg Kunsthal kan man senere på måneden opleve en udstilling med fotografen Sofie Amalie Klougart, der med udstillingen 'Sites for Myths' illustrerer problemstillingerne mellem palæstinensere og israelere i et uropræget landområde. 

Jeg nævner afslutningsvis en udstilling, jeg finder ganske interessant, nemlig en dialogudstilling med den amerikanske billedkunstner Nick Theobald og den danske, afdøde billedkunstner Emil Westmann Hertz på Horsens Kunstmuseum. 

Udstillingen har fået titlen 'Last Night', og denne titel kan man såmænd lægge en del i; men jeg glæder mig i hvert fald til at gå i gang med 2023, men jeg kan ikke love, at der bliver lige så mange anmeldelser, som jeg har leveret i 2022, hvor jeg vistnok mønstrede flere end 40. 

Jeg lover dog intet, men lader inspirationen råde.