tirsdag den 13. december 2022

Tilbageblik på 2022 #1

 

Installationen her danner baggrund for fortælleren Ibn Fadlans historie om sit møde med rusvikingerne i 900-tallet

»Går man tæt på det udstillede, vil man opdage en helt exceptionel sans for æstetiske detaljer i tiden, hvor det første årtusinde møder det andet. De mange detaljer skaber et næsten gåsehudsfremkaldende sus fra en historie, som nok er fortalt ofte, men langt fra så kendt, som myten om disse krigere og forretningsmænd kunne antyde«


Vi nærmer os jul og dermed er 2022 ved at gå på hæld, og et forestående årsskifte inspirerer mig ofte til at tage et tilbageblik på nogle af de udstillinger, jeg har set i løbet af året. 


Den første udstilling, jeg gav fuldt hus - seks ud af seks stjerner - var Moesgaard Museums fortælling om 'Rus - vikinger i Øst', som kunne ses det meste af året. 


Der kommer naturligvis flere tilbageblik på 2022, inden jeg skal i gang med at beskrive, hvad 2023 byder på, og som jeg glæder mig til at gå i gang med.