tirsdag den 15. august 2023

Evigt aktuelle Heerup

 

Henry Heerup: ’Sanserne’, 1943. Olie på lærred (foto: Kunsten Museum of Modern Art)

»Det hele er tilvejebragt gennem en stor skaberlyst og tro på fantasiens potentiale og nødvendighed – både i kunsten, men også i livet generelt«


Jeg skal gerne indrømme, at da jeg erfarede, at kunstmuseet Kunsten i Aalborg til september åbner en udstilling med maleren, grafikeren og skulptøren Henry Heerup (1907-93) var min første umiddelbare tanke »nu igen!?«. 


Jeg har da også haft den folkekære kunstner til behandling i anmeldelser tidligere, men jeg må nok også sige, at Heerup i en eller anden forstand udgør et eviggyldigt element i den danske kunsthistorie, der ofte har været præget af mondæne og akademiske karakterer. 


Når man vælger at kalde udstillingen, der kan ses på Kunsten i perioden 12. september 2023-1. april 2024, ’Hvad skulle vi gøre uden fantasien?’ sætter det visse ting i perspektiv i relation til en kunstner, der agerede sprudlende og personligt netop på fantasiens betingelser.