tirsdag den 6. november 2007

Den sorte kunst, kapitel 4



Jeg har i denne beskrivelse taget udgangspunkt i et enkelt grafisk medie, nemlig det sort-hvide dybtryk. Man kan lave raderinger og ætsninger i farve. Det fordrer stor nøjagtighed, da man her arbejder med flere plader, der skal trykkes af flere omgange.
Selv har jeg kun ganske sporadisk eksperimenteret med farveraderinger, ligesom jeg kun i ganske enkelte tilfælde har arbejdet med f. eks. træsnit og linoliumssnit. I de senere år er der kommet flere metoder frem, der tager afsæt i fotografiet.
Den såkaldte fotogravure rummer muligheder, der tilgodeser nye måder at tænke grafik på. Litografi (stentryk) og serigrafi (silketryk) er grafiske trykmetoder, som ofte bliver brugt til tryk i store oplag.
Fælles for alle er, at kunstneren signerer trykket i hånden for på den måde at indikere, at han har været med i processen og samtidigt har godkendt det endelige resultat.
Jeg udstillede første gang mine beskedne grafiske arbejder på Kunstnernes Efterårsudstilling i Den Frie Udstillings bygning i København i 1991. Det var en stor glæde at debutere dér, blot fire år efter at jeg havde foretaget de første famlende forsøg med dette lidt "altmodische" kunstneriske udtryk.
Året efter udstillede jeg på Forårsudstillingen på Charlottenborg. Siden er det blevet til mange udstillinger i både ind- og udland.