tirsdag den 27. september 2016

Tilbage til "Start"

Zinkplader og radernåle - samt en enkelt fjer - på værkstedet

Da jeg for næsten 30 år siden for første gang begyndte at eksperimentere med grafikken, var det med udgangspunkt i koldnålsraderingen, som er den mest enkle form for dybtryk, man kan udføre. 

Det er meget enkelt: Man ridser simpelthen sit motiv i en blød metalplade, og metoden egner sig godt til at man foretager sine arbejder ude i det fri. 

Jeg har for eksempel lavet nogle raderinger under mit ophold i Berlin i sommer, og i de seneste måneder har jeg tillige foretaget nogle koldnålsraderinger under mine ekskursioner rundt i det midtjyske søhøjland. 

Inden for ikke alt for lang tid skal disse plader trykkes, og det er altid en proces, jeg glæder mig til, da det først er når arbejderne åbenbares på papiret, at man for alvor erfarer, om den oprindelige plan er lykkedes.