onsdag den 1. maj 2019

Stirrende og sitrende

Wiliam Skotte Olsen: 'Forsamling', 1970, olie på lærred

"Den eneste måde han efterhånden kunne kommunikere med omverdenen på, var gennem sine billeder. Billeder, der stirrer stærkt tilbage på os, som regel gennem drømmenes og hallucinationernes flimrende membran. Men de er ikke sådan at komme af med lige med det samme. De sitrer på nethinden, og bliver ved med at stirre, længe efter man er rullet væk fra den jyske hede"

Lisbeth Bonde anmelder udstillingen 'Wiliam Skotte Olsen: Bevidst koks' i Kristeligt Dagblad, og hendes beskrivelse af Skotte Olsens værker er ganske præcis. 

Dog er det forbigået anmelderens opmærksomhed, at kunstnerens fornavn staves "Wiliam", men stavemåden "William" (med to l'er) var også optrædende i min egen anmeldelse, indtil jeg var inde på kunstmuseet HEART's hjemmeside med henblik på at finde nogle oplysninger om kunstneren. 

Så fandt jeg ud af det, og derefter blev stavemåden rettet. Heldigvis inden anmeldelsen blev afsendt til redaktionen. 

Således pegende på en lille petitesse, konstaterer jeg til gengæld, at Bonde og jeg enige om fire stjerner til udstillingen, der kan ses på HEART i Herning frem til d. 8. september.