onsdag den 22. september 2021

Auktioner hos Bruun Rasmussen i fuld gang

 

L.A. Ring: 'Sommerdag på Enø. En mark med modnet korn i forgrunden', 1913. Olie på lærred. 79 x 120 cm. (foto: Bruun Rasmussen Kunstauktioner)

Mens jeg af den ene eller anden årsag farer land og rige rundt, er der fuld gang i auktionerne hos auktionshuset Bruun Rasmussen i København. 

For nyligt var der således klassiske malerier under hammeren og jeg tog lige et hurtigt overblik over, hvad der er blevet solgt og hvad der ikke er blevet solgt. 

Her kunne jeg se, at et maleri af Vilhelm Hammershøi fik et hammerslag på 2,8 millioner mod en vurdering på mellem 1 million og 1,5 millioner kroner. Her var der tale om et mørkt interiørmaleri med et stearinlys i forgrunden, og sådanne værker er der tilsyneladende kunder til hos Bruun Rasmussen. 

Der er også kunder til maleren L.A. Ring. Således lykkedes det Ribe Kunstmuseum at få et maleri, som er gengivet herover, af Ring inkluderet i samlingen ved hjælp af fonde. 

Det er også nødvendigt, når et værk, som er vurderet til mellem 400.000 og 600.000 kr. rammer en pris på 800.000 kr. 

Jeg følger fortsat med i auktionerne hos Bruun Rasmussen - og især den moderne billedkunst har jeg et vist fokus på.