mandag den 13. september 2021

Beskidte og forslåede kunstværker på Museum Jorn

 'Cobra - de kvindelige kunstnere': Else Fischer-Hansen: 'Tirsdag', 1940

»Kære danske, private fonde: Gør det til et indsatsområde at arbejde indgående med konserveringen og restaureringen af disse værker. Det er tilnærmelsesvis usselt og pinligt at se på, som det er nu. Og fortæller alt for tydeligt, hvad det er, der prioriteres«


Udsagnet er fremsat af Politikens kunstanmelder, Mathias Kryger i forbindelse med hans anmeldelse i Politiken af udstillingen 'Cobra - de kvindelige kunstnere', som  nu kan ses på Museum Jorn i Silkeborg. 


Anmelderen tilføjer: »Værkerne har ofte ikke, før de præsenteres her, undergået en restaurering eller konservering. De fremstår beskidte og forslåede og fortæller om en tilværelse nederst i magasinerne, hvor ingen har støvet af i mange år«. 


Det sidste har Kryger helt sikkert ret i, og netop disse iagttagelser giver stof til eftertanke i relation til, hvordan kunst opbevares og i det hele taget håndteres. 


Det virker næsten ironisk, at kunstværker ofte skal kontrolleres, når de afskibes til en udstilling og det samme sker, når de når bestemmelsesstedet. 


Politikens anmelder påpeger dog, at der er herlige nye bekendtskaber på udstillingen, og det mener jeg faktisk, er nok så væsentligt at påpege. Fire hjerter giver Kryger til udstillingen på Museum Jorn. 


Min egen anmeldelse i Jyllands-Posten bliver sandsynligvis publiceret ganske snart.