onsdag den 8. september 2021

Kritikpunkter i forhold til Tunick-event i Herning

 

Nøgne kroppe og hvide lagner var bestanddelene i Spencer Tunicks projekt i Herning. Jeg har imidlertid spontant lavet en alternativ udgave

»Der stod med småt, at der ville være "selected press" på afstand til stede, men der er jo fyldt med close-ups i medierne. Direktøren sagde, at de jo havde stærke objektiver... det er jo også en sølle bortforklaring, synes jeg«


Citatet herover er et udsnit af en privat korrespondance, som jeg har haft med en af deltagerne ved det famøse arrangement ved kunstmuseet HEART i Herning, hvor begivenheden som bekendt blev ødelagt, da en blufærdighedskrænker indfandt sig blandt de nøgne deltagere, som optrådte i forbindelse med et projekt udviklet af den amerikanske fotograf Spencer Tunick


Personen bag udtalelsen har valgt at være anonym, og det respekterer jeg naturligvis, da jeg er bekendt med vedkommendes identitet. 


Direktøren, der henvises til, er HEARTs direktør, Holger Reenberg, som naturligvis har været ude og fordømme krænkerens adfærd. Han har samtidigt givet en uforbeholden undskyldning til den person, som blev befamlet af personen, men sagen er meldt til Politiet, som har opfordret krænkeren til at melde sig selv, da man er i besiddelse af videomateriale, der vil kunne afsløre hans identitet. 


Så langt så godt! Endnu er materialet dog ikke offentliggjort... I det mindste ikke hvad jeg ved af. 


Til gengæld vil jeg gerne her på blog'en udtrykke min kritik i forhold til, hvordan arrangementet er blevet gennemført. Jeg overvejede selv at deltage i eventen, men udsigten til at skulle have kroppen malet hvid var ikke lige, hvad der kunne inspirere mig til at deltage; men senere blev iscenesættelsen ændret; men det fandt jeg ud af for sent. 


I det perspektiv havde jeg læst lidt om betingelserne på HEARTs hjemmeside, og her blev det formidlet, at der kun ville være adgang på området for Tunick og hans assistenter samt naturligvis de deltagende. 


Detaljen om "selected press" havde jeg ikke set, og her synes jeg, at kæden hopper af! 


Jeg finder det stærkt kritisabelt og intimiderende over for de deltagende personer, at man tilsyneladende har indbudt TV-produktionsselskaber til at filme begivenheden. 


Det er ikke blot respektløst over for de deltagende, men også over for Spencer Tunick, der på den måde så at sige får sit projekt befamlet af sensationslystne mediefolk. 


Her mener jeg, at der bør placeres et ansvar, hvilket også bør ses som en konsekvens af deltagerens udsagn herover. 


Jeg er lykkelig over, at jeg ikke deltog i dette arrangement, som desværre - trods de fine intentioner - udviklede sig til lidt af et voyeur-show.