lørdag den 27. august 2022

Berlins største sø ude østpå

 




Jeg har i flere ombæringer kunnet fastslå, at Grosser Müggelsee ude på den anden side af Köpenick og Friedrichshagen er et yndet udflugtsmål på steghede sommerdage i Berlin. 

Jeg føler mig ret sikker på, at det især er folk fra de nævnte lokaliteter, der bruger strandbadet ved Berlins største sø. 

Området er genialt indrettet med to strandområder. Det ene er ret stort og er beliggende lige ved strandfaciliteterne, som lige for tiden er under en voldsom renovering. 

Det andet er det såkaldte FKK-område, som er noget mindre, men ikke så lidt hyggeligere. Det er indlysende, at badetøj her udgør et fuldstændigt overflødigt islæt. Alle færdes frie og nøgne i miljøet, og jeg prøver at fange stemningen i skitsebogen, når jeg er derude. 

Disse skitser vil sandsynligvis danne tema for en serie grafiske arbejder, som jeg laver, når vinteren sætter ind for alvor. 

Så har jeg sommerens iagttagelser på nethinden, og det kan være godt for sjælen, når dagene er korte og temperaturen nærmer sig frysepunktet.