torsdag den 25. august 2022

Træsnit i 800 år

 

Albrecht Dürers version af et næsehorn: 'Die Rhinizeros' er fra 1515.

Lucas Cranach d.æ. Venus & Cupido, 1508-09

Edvard Munch, Der Kuss I, 1902

Emil Nolde, Mann und Weibchen, 1912

Ernst Ludwig Kirchner, Frauen am Potsdamer Platz, 1914

Georg Baselitz, Dresdner Frauen I, 1990

Matthias Mansen, Aus der Serie Potsdamer Strasse A, 2012

Når de ældste værker på udstillingen 'Holzschnitt - 1400 bis Heute', der for tiden og frem til d. 11. september kan ses i en del af museumsanlægget i Kulturforum i Berlin, som ganske aktuelt er museet for grafik, og som har det meget mundrette navn Küpferstickabinett, er fra 1400-tallet, tror jeg ikke, at jeg har regnet meget galt, når jeg antyder tallet i overskriften. 

Udstillingen rummer et ret velkurateret antal træsnit fra denne lange periode, og man kan ikke blot se et stort antal værker på udstillingen, men også en del af de såkaldte stokke - hvilket er de træplader, man har brugt til at trykke efter - og det giver helheden en fin pædagogisk ramme. 

Især er det interessant at se, hvor minutiøst man har arbejdet med træsnittet for mere end et halvt årtusind siden. 

Det vil være meningsløst at opremse de mange kunstnere, man kan se arbejder af på udstillingen, men jeg har selvfølgelig fotograferet en del under mit besøg på museet og et lille antal af disse billeder kan ses herover.