mandag den 22. august 2022

Den abstrakte kunst som tema i Potsdam

Installationsfoto med store værker af Helen Frankenthaler


Hans Hartung: 'T 1955-9', 1955. Olie på lærred

Robert Motherwell: 'Wall Painting No. 3', 1953. Olie på lærred

Det er ikke ofte, jeg ser en kunstudstilling, som roterer i min bevidsthed flere dage efter, jeg har haft oplevelsen, men på Museum Barberini i Potsdam, som jeg besøgte forleden dag, kan man nu se - og opleve - udstillingen 'Die Form der Freiheit. Internationale Abstrakt nach 1945'. 

Udstillingen fokuserer, som det antydes i titlen, på den abstrakte kunst i den sidste halvdel af 1900-tallet, og det er påfaldende, at især amerikanske kunstnere tegnede scenen dengang. 

Blandt dem behøver jeg vel blot at nævne navne som Robert Motherwell, Willem de Kooning, Franz Kline, Helen Frankenthaler, Morris Louis, Lee Krasner, Jackson Pollock, Joan Mitchell og Barnett Newman. 

Der er naturligvis mange flere kunstnere repræsenteret på udstillingen, og ikke udelukkende amerikanere. 

Europæiske kunstnere som Jean Dubuffet, Alberto Burri, Antoni Tápies og Hans Hartung kan man også se værker af og især sidstnævntes tilstedeværelse registrerede jeg med en vis tilfredshed. 

Det var interessant på udstillingen at erfare, at Morris Louis, som er berømt for malerier, hvor farven i et kontrolleret forløb driver ned ad lærredet, fandt inspiration til metoden efter et besøg på Helen Frankenthalers atelier i begyndelsen af 1950'erne. 

Udstillingen i Potsdam kan ses frem til d. 25. september.