tirsdag den 30. august 2022

Sort-hvidt farvel til Berlin

 













Der er noget næsten symbolsk i, at jeg illustrerer dette indlæg med en serie sort-hvide fotos, da det gerne må signalere en vis grad af vemod, da jeg snart skal forlade Berlin for denne gang. 

En måned i Jyllands-Postens Fonds lejlighed i Prenzlauer Berg har dannet udgangspunkt for en masse oplevelser i Berlin og omegn. 

Jeg vil naturligvis nævne besøget i det nyrenoverede Neue Nationalgalerie, udflugter til Grunewald samt en heldagstur til Potsdam som nogle af de nævneværdige oplevelser; men dybest set drejer det sig for mig om at opleve byens åndehuller og på den måde skabe et overblik over, hvad metropolen repræsenterer, når man bevæger sig bort fra bymidten med de mange turister og lige så mange imponerende seværdigheder. 

Nu gælder det om at komme hjem til Danmark og hjemmet i Silkeborg, hvor jeg nok lige skal bruge nogle dage på at fordøje de oplevelser, jeg har haft hernede i Tysklands hovedstad.