mandag den 14. november 2022

Hvordan er det med den formidling?

 

Hvis man klikker ind på 'presserum' på Museum Jorns hjemmeside, bliver man mødt af denne nedslående besked.

Jeg har ofte været ude for, at jeg ikke kunne finde presserelevant materiale på udstillingsinstitutionernes hjemmesider. 

Ofte henvises der blot til en kommunikationsmedarbejder, som hvis uheldet virkelig er ude, er på ferie. 

Ligeledes forholder det sig, hvis jeg står og skal bruge et eller flere fotografier af en udstilling, som jeg er i gang med at anmelde. Ofte er der stillet ganske få billeder til rådighed - hvis overhovedet nogen overhovedet. 

Et langt virke som kunstanmelder har lært mig aldrig at glemme et kamera, når jeg er på tur rundt i kunstlandskabet, således jeg er i stand til at illustrere mine tekster med relevant billedmateriale. 

I dag ville jeg lige tjekke op på et ellers seriøst dansk kunstmuseums presserum; men her blev jeg blot mødt af en tekst, der nærmest arrogant fortalte, at en sådan eksisterer ikke. Altså med andre ord: Det pågældende museum føler sig tilsyneladende hævet over et så banalt tema som at servicere medierne med pressemeddelelser og pressefotos. 

Museum Jorn står ikke alene med denne filosofi, og spørger man rundt i systemet, bruges økonomi som undskyldning. Jeg mener, at der er tale om ganske alvorlige prioriteringer. 

Heldigvis findes der også museer, som har styr på formidlingen; men det er faktisk få.