mandag den 28. november 2022

Musikalske streger




For en del år siden afviklede Silkeborg Bibliotek samlingen af LP-plader, som blev solgt stykvis til ganske rimelige priser. 

Jeg tror, de kostede en tier stykket, men det lykkedes mig desværre ikke at få fingre i nogle plader med musik indspillet d. 4. oktober 1979 i Jazzhus Montmartre i København med trompetisten og sangeren Chet Baker, guitaristen Doug Raney og bassisten Niels-Henning Ørsted-Pedersen. 

Indspilningen rummede en sjælden stemning, men forleden dag opdagede jeg, at jeg i det bjerg af kassettebånd, som henligger i et fjernt hjørne af et skab i skrivehulen, faktisk befandt sig et bånd, som jeg for adskillige år siden havde optaget fra de pågældende LP'er. 

Jeg prøvede at sætte båndet i kassetteafspilleren, og det lød forbavsende godt, hvilket sikkert skal tilskrives, at det er et kvalitetsbånd af fabrikatet Denon, som faktisk producerede nogle udmærkede kassettebånd i 1980'erne af typen HD7S. 

Under aflytningen af den fine koncert slog jeg nogle streger på nogle stykker tegnepapir. Blyanten fik således lov at løbe hen over papiret under påvirkning af Baker, Raney og NHØP, som desværre alle er døde i dag. 

Musikken lever dog.