Jeg vil tro, at i skrivende stund er man i fuld gang med at forberede åbningen af den sydafrikanske samtidskunstner Igshaan Adams’ udstilling ’Weerhoud’ på ARoS i Aarhus.
Jeg har tidligere her på blog'en formidlet nogle AI-baserede kendsgerninger om Adams’ liv og kunstneriske karriere, men i mellemtiden har jeg selv haft mulighed for at se udstillingen og derved danne mit eget billede af kunstnerens praksis, som er forankret i de første år af hans liv i et apartheid-regeret Sydafrika.
Han fortæller ved pressevisningen om sit komplicerede forhold til sin familie, som dog ikke desto mindre har en stor betydning for ham og hans kunstneriske udtryk, der er forankret i skulpturelle ruminstallationer komponeret af så mangeartede materialer som reb, perler, stoffer, garn, tråd, farvepigment og affaldseffekter som bøjlekroge, og så har jeg kun nævnt en lille del af de materialer, som Inshaan Adams (født 1982) gør brug af.
Jeg vender tilbage med en anmeldelse senere om udstillingen, som kan ses på ARoS frem til d. 3. august 2025.