lørdag den 21. december 2019

...og så lige en ekstra

Laila Stenderup: Parafrase af Kirsten Kjærs 'Elna Fonnesbech Sandberg' også kaldet 'Angst'. Fotografi

Gennem en diskussion på det sociale medie Facebook, hvor et antal betonfeministiske kunstnere har publiceret en ganske voldsom kritik af Politikens kunstanmelder Peter Michael Hornung forankret i hans anmeldelse af en udstilling på Den Frie i København, fik det samlede anmelderkorps i Danmark en gedigen røffel af en kunstner, der i sommer har deltaget i en udstilling på Kvindemuseet i Aarhus. 

Min gode ven og anmelderkollega, Tom Jørgensen, antydede derefter i en besked til mig, at den anklage muligvis kunne tilskrives mig. 

Ganske rigtigt udtrykte en af kunstnerne sin indignation ved at insinuere at udstillingen ikke var blevet anmeldt, da den fandt sted på KVINDEmuseet

Den pågældende udstilling er afsluttet for længst - og måske havde det været bedre, om den kamplystne kunstner havde givet udtryk for sin kritik, mens udstillingen fandt sted? Eller eventuelt var gået ad den officielle vej gennem museets leder? 

Anyway! Balladen inspirerede mig til at besøge Kvindemuseets hjemmeside, hvor jeg fandt oplysninger (og jeg har modtaget pressemateriale fra museet på mail) om en udstilling, hvor et antal kunstnere har skabt fotografiske parafraser over nogle af maleren Kirsten Kjærs værker. 

Som nævnt andetsteds på siden her, havde jeg faktisk planlagt at afholde juleferie, men jeg tog da ikke desto mindre lige et smut til Smilets By med henblik på at se udstillingen 'Portrætter & parafraser' som udgangspunkt for en anmeldelse. 

Udstillingen kan ses frem til d. 1. marts 2020.