mandag den 9. december 2019

Thorning-portrættør er en talentfuld kunstner














For et par år siden kunne man på TV2's hjemmeside læse en svada af min gode anmelderkollega Tom Jørgensen, som lød i retning af, at "der simpelthen er for mange danske malere, der savner forudsætningerne for at kunne male". 

Årsagen til denne generelle kritik i forhold til danske maleres evner skal ses i et portræt, som den danske maler Ditte Ejlerskov dengang lavede af tidligere statsminister Helle Thorning-Schmidt. 

Om det aktuelle portræt er helt håbløst, vil jeg ikke gøre mig klog på, da jeg aldrig har set værket gengivet på andet end en computerskærm; men det rokker ikke ved faktummet, at Ditte Ejlerskov nu er den ene af hovedpersonerne i en udstilling i Viborg Kunsthal - og her kan jeg blot fastslå, at savner Ejlerskov "forudsætningerne for at kunne male", viser hun sig ikke desto mindre som en talentfuld billedkunstner. 

'Den inverterede pyramide' er udstillingens titel, og samtidigt viser kunsthallen, som netop har fejret sit 25-års jubilæum en udstilling med værker af maleren Mette Winckelmann i et labyrintisk forløb i kunsthallens udfordrende østfløj

Jeg har forfattet en anmeldelse af de to udstillinger, og den kan allerede nu læses online på Jyllands-Postens hjemmeside. 

Det er værker fra Ditte Ejlerskovs udstilling, der kan ses herover.