tirsdag den 27. april 2021

Ny grafisk serie af Julie Mehretu

 

Julie Mehretu: 'Slouching Towards Bethlehem - Second Seal', 2020. Akvatinte, fotogravure og løftegrund. 170 x 208 cm. (foto: Borch Gallery & Editions)


Da jeg befandt mig i et månedslangt legatophold i Berlin i 2016, besøgte jeg kobbertrykkeriet Borch Jensens showroom i Kreuzberg, hvor jeg var ved at falde bagover, da jeg oplevede et dengang nyt værk af den amerikanske billedkunstner Julie Mehretu

Der var tale om et seks-delt grafisk tryk, som har titlen 'EpigraphDamascus' og samlet set måler værket 250 x 575 cm

Det er i sig selv usædvanligt at lave dybtryk i det format; men nu kan man imidlertid opleve en ny serie af grafiske arbejder af Mehretu hos Borch i Berlin, der i mellemtiden er flyttet til en ny adresse i Charlottenburg

Hvis man befinder sig i staden, kan man indtil d. 24. juli opleve fire tryk af Mehretu i Borch Galleri Berlin på adressen Goethestrasse 79, som jeg besøgte for et par år siden under et af mine mange besøg i Berlin. 

'Slouching Towards Bethlehem' er fællestitlen på de fire tryk, som udgør serien.