mandag den 5. april 2021

For 434 millioner kroner "kryptokunst"

 

Beeple/Mike Winkelmann: 'Everydays: The First 5000 Days' (foto: Christie's Auction House/AFP/Ritzau Scanpix)

"Jeg ved ikke helt, hvor det lander i fremtiden, men jeg tror god, at det kan betyde, at man kan tjene penge på digitale værker. Folk synes, det er spændende. Der er dog også mange, der ikke helt kan begribe, hvad det går ud på. Jeg er inde i maskinrummet for at trykke på alle knapperne, for jeg bliver nødt til at prøve det for at kunne forholde mig til det"


Personen, der her giver et indblik i sin erfaring med fænomenet NFT - non-fungible-token, er billedkunstneren Ida Kvetny, som i et interview med Jyllands-Postens Sarah Kott beskriver sit forhold til den ny digital funktion inden for billedkunsten. 


Det hele har grebet voldsomt om sig i kraft af, at et digitalt kunstværk med titlen 'Everydays: The First 5000 Days' er blevet solgt hos auktionshuset Christie's for hele 434 mio. kroner. 


I artiklen beskrives værket som "kryptokunst" i form af en såkaldt NFT. Kunstneren, som kalder sig Beeple, men som hedder Mike Winkelmann, har i postet et værk dagligt i perioden fra 2007 til 2020, og det er et koncentrat af disse værker, som Beeple nu har skabt et unikt værk ud af, som ikke kan genskabes. 


Hvad meningen med dette kryptokunsthalløjsa dybest set er, kan jeg ikke gennemskue på nuværende tidspunkt, men enhver ved jo som bekendt, at man ikke skal afskrive nye udtryksformer eller metoder som en modedille inden for billedkunsten, men den aktuelle NFT-form fascinerer sandsynligvis et antal kunstnere på grund af det høje beløb, der er kommet for dagen her.