tirsdag den 17. januar 2023

Lidt om Julie Rokkjær Birch

 

Julie Rokkjær Birch på sin nuværende arbejdsplads KØN - Gender Museum Denmark (foto: Kasper Heden)

Jeg er af kulturredaktøren på Midtjyllands Avis blevet bedt om en udtalelse i forbindelse med Julie Rokkjær Birch som ny museumsdirektør for Museum Jorn fra d. 1. april:


»Det er muligt, at valget på Julie Rokkjær Birch som ny direktør for Museum Jorn for nogle ikke virker som det mest logiske?

Jeg har blandt andet i dag mødt et tidligere bestyrelsesmedlem af museet, som ikke var klar over, hvem hun er.

 

Det kan man for så vidt undre sig over, da Julie Rokkjær Birch har været et væsentligt indslag i den kulturelle debat i den senere tid - blandt andet i den avis, jeg selv leverer anmeldelser til - nemlig Jyllands-Posten.

 

Er valget af Birch overraskende, er det ikke desto mindre både modigt og klogt. Hun har i kraft af sit engagement som direktør for Kvindemuseet i Aarhus genfødt institutionen gennem en transformationsproces, hvoraf museet KØN opstod.

 

Det var der mange meninger om og debatten rasede. Julie Rokkjær Birch viste ved den lejlighed handlekraft og formåede at legitimere denne proces, og i samme moment kan man rolig sige, at hun ikke er konfliktsky.

 

Det sidste kan være en glimrende egenskab som direktør for et kunstmuseum, der ikke ligefrem er kendt for et specielt højt formidlingsniveau.

 

Her tror jeg, at Birch sætter en ny og mere offensiv dagsorden - ikke mindst i formidlingen af planerne for et nyt kunstmuseum i Silkeborg, som bliver en ganske stor opgave at gennemføre.

 

Jeg kender Birch som en person med stærke holdninger, så blandt andet derfor ser jeg valget af hende som direktør som en styrkelse af museets profil«.