torsdag den 30. maj 2024

'Socle du Monde Art Festival' #2

 



På ’Socle du Monde’ har man valgt at genskabe et værk af Christo Vladimirov Javacheff, der som bekendt i levende live opnåede legendestatus ved at indpakke miljøer, bygninger og hele landskaber i stof.

Der er ikke nogen som helt grund til at lægge skjul på, at kunstfestivalen ’Socle du Monde’ i Herning er en endog særdeles kompleks begivenhed. 

Således har jeg netop besøgt udstillingen for anden gang og dette besøg bekræfter blot de iagttagelser, som jeg gjorde under min første visit ved åbningen af begivenheden

Imidlertid skulle det vise sig, at der er meget mere at se og opleve på ’Socle du Monde’, som er opdelt i flere underafsnit. 

Heldigvis begavede kunstmuseet HEARTs veloplagte receptionist mig under mit andet besøg med udstillingens fine katalog, der hjælper iagttageren på vej med præcise punktnedslag over, hvad filosofien bag udstillingen går ud på. 

Om den koreanske, men i New York bosiddende kunstnere Sui Park kan man læse følgende: »Installationen ’Microcosm’ består udelukkende af strips. Sui Park væver og forbinder stripsene for at skabe spor af de små ændringer og genskabe dem skulpturelle organiske former«. 

Sådan en installation bør selvfølgelig vurderes ud fra, hvordan man ser den, så hermed en opfordring til ved selvsyn at vurdere Parks værk samt alle de øvrige indslag på en kunstfestival, der med garanti fordrer mere end et enkelt besøg. 

I udstillingsafsnittet ’DO IT! upcycling’ kan man, foruden de kunstnere, jeg har nævnt tidligere, se værker fra den europæiske avantgarde i 1900-tallet med repræsentanter som Daniel Spoerri (f. 1930), Christo (1935-2020), César (1921-1998) og Arman (1928-2005).