torsdag den 22. august 2024

Samlingernes potentialer

 

ARoS i Aarhus viser for tiden udstillingen ’ARoS samling 1960 - nu’ med eksempler på værker fra museets samling af moderne kunst (foto Mads Smidstrup/ARoS)

»De kommende år investerer ARoS - med støtte fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal - massivt i adgangen til museets samling til glæde for danske og internationale besøgende, kunstnere, samarbejdspartnere og yngre generationer«.


Således kan man blandt andet læse i en pressemeddelelse, som jeg modtog for nylig, fra kunstmuseet ARoS


Fonden har tilgodeset ARoS med 7,5 millioner kroner, således at museet vil være i stand til at skabe nye rum til udstillinger med afsæt i de kunstværker, som nu befinder sig i ARoS’ magasiner. 


Til gengæld har jeg gennem flere år været gæst på ARoS, når museet netop har vist eksempler på kunstværker fra museets samling, og her er der mildest talt masser af potentiale at gå på opdagelse i. 


I den tidligere nævnte pressemeddelelse optræder tallet 8.000 som antallet af værker i museets samling, og her vil jeg gerne insinuere, at der med garanti findes værker af mere eller mindre ”glemte” kunstnere i magasinerne. 


Skulle nogle af disse i samtiden oversete eksempler på interessante billedkunstnere komme frem i lyset, vil jeg bifalde det nye initiativ, og samtidig udtrykke en vis undren over, hvor lidt unge kunsthistorikere ved om danske kunstnere fra f.eks. 1900-tallet. 


Nyheden fra ARoS, et besøg på Horsens Kunstmuseum samt en tekst i kunstportalen ArtMatter.dk af portalens redaktør Ole Bak Jakobsen har inspireret mig til en lidt mere fyldestgørende tekst vedrørende glemte og oversete kunstnere i den nyere, danske kunsthistorie og denne tekst kan læses på min blog Kunstsyn.WordPress.com HER>