tirsdag den 11. januar 2022

Møde mellem ordførere og Epidemiudvalget

 

Objekt fra udstillingen 'Mary & Tronfølgerne': Rubinsæt diadem (foto: Jens Erik Engedal)

Mens disse linjer skrives, forberedes et møde mellem Folketingets partiers ordførere og Epidemiudvalget, og på dette møde vil politikerne og os andre blive bekendtgjort med risikoen for at foretage en delvis genåbning af landet - herunder kulturlivet. 

Så vidt jeg kan orientere mig, vil resultatet af dette møde blive offentliggjort på et pressemøde fredag d. 14. januar, og fra regeringens støttepartier har der allerede været antydet kritikpunkter i forhold til timingen, da tidspunktet vil gøre det umuligt for adskillige kulturaktører at åbne for aktiviteterne og institutionerne på den forudsagte dato, der som bekendt er d. 16. januar. 

Jeg følger naturligvis selv sagen tæt, da jeg i sidste halvdel af januar måned har planlagt anmeldelse af flere udstillinger. Blandt andet 'Mary & Kronprinsesserne', der efter planen skulle åbne på Koldinghus d. 1. februar. 

Jeg har allerede aftalt møde med en repræsentant for museet i Kolding, men lad os nu se, hvordan det går. Jeg er ikke så optimistisk, da det desværre er Epidemiudvalget og ikke de folkevalgte, der skal tage beslutningen om, hvorvidt det er forsvarligt at fortage en tjekket genåbning af f. eks. museerne og kunsthallerne. 

Radikale Zenia Stampe har været fremme med nogle ret direkte kritikpunkter i forhold til kommunikationen af en potentiel genåbning. 

I et opslag på Facebook, som er gengivet i adskillige dagblade, udtaler hun blandt andet: »Jeg forstår ikke, hvordan vi kan stå her igen. I december blev hele kulturlivet lukket i fire uger frem til d. 16. januar. Men her en uge før fristens udløb ved kulturlivet endnu ikke, om de skal slå dørene op mandag, eller om de fortsat skal holde lukket. Og de har intet hørt fra regeringen og kulturministeren. Intet.« Hun tilføjer: »Jeg er oprigtigt overrasket over, at regeringen fortsætter med at behandle kulturen med så stor ignorance og inkompetence«

Udtalelserne kommer blot få dage efter, at Radikale Venstres politiske leder Sofie Carsten Nielsen har antydet, at der langt fra er sikkerhed for, at partiet vil støtte op om en regering ledet af nuværende statsminister Mette Frederiksen efter et kommende valg.